Muziek docenten aan de slag in het basis- en voortgezet onderwijs.

Mij is ter ore gekomen en ook heb ik het zelf waargenomen dat steeds meer muziek docenten op basis scholen en in het voortgezet onderwijs het bespelen van de djembe in hun lesprogramma hebben opgenomen. Dit is natuurlijk geweldig want de djembe is een fantastisch instrument. Het is alleen erg jammer dat het de muziek docenten zelf vaak ontbreekt aan kennis en vaardigheden om dit muziek instrument met al zijn mogelijkheden optimaal te bespelen en daarmee dus ook erg beperkt zijn in het overdragen van het bespelen van de djembe. Hiermee wordt de leerlingen dan ook te veel onthouden over de werkelijke schoonheid, diversiteit en uitdaging wat dit instrument te bieden heeft. Zeer zeker in combinatie met de begeleidende bastrommels die in de meeste scholen ontbreken. Het beperkt zich tot de aanschaf van een aantal djembe’s, waarbij ook de kennis over het instrument ontbreekt om ze op een juiste spanning te houden, zodat ze ook klinken als een djembe. Natuurlijk kun je als muziek docent een aantal leuke patronen en ritmes verzinnen om er een happening van te maken, want hun muzikale kwaliteiten trek ik absoluut niet in twijfel. Ik als djembe docent vind het alleen jammer dat de djembe op deze manier ondergewaardeerd wordt. Er zou zoveel meer uit te halen zijn als er meer wordt overgedragen over de West-Afrikaanse muziek, zoals meteen de juiste techniek, handzettingen en traditie. Soms hoor ik het terug van mijn leerlingen dat ze op school djembe spelen hadden, maar dat ze zich serieus afvroegen wat ze aan het doen waren. Een tip voor muziek docenten in het basis onderwijs: om je iets meer te verdiepen in dit instrument biedt djembe school doun-doun een opleiding aan tot djembe docent zodat je de schoonheid, mogelijkheden, traditie en verhalen kunt doorgeven aan je leerlingen zodat deze behouden blijft.

© Pat Gayet